wz

 

 

 

Ostatní:

O mně

Videa

Kapela

Vláčky

TOPlist

Můj banner:

 

 

 

Osvětlení do "BOBINY"

 

Prvním návodem v této sekci, je již  dříve zmiňovaná úprava elektrické lokomotivy E499.035 mezi železničáři nazývané Bobina. Úprava spočívá v nahrazení kamínků ve světlech lokomotivy za dvoubarevné LED. Jelikož byly kamínky v několika místech již odloupané a náhradní jsem neměl, rozhodl jsem se pro tento razantní zásah do kastle lokomotivy. V první řadě jsem odloupal zbytek kamínků, a opatrně ostrým nožem zarovnal okraje světel. Poté jsem odvrtal všechna světla 1mm vrtákem a postupně po dvou desetinách zvětšoval až na 2mm. U spodních světel to nebyl problém, ale u vrchního dálkového se otvor již sbíhá se střechou takže je nutné být opatrný. Uvnitř kastle bylo ještě potřeba frézkou vybrat cca. 2mm kolem každého z otvorů aby ledky pěkně zapadly až k okraji světla. Další nutnou úpravou je vybrání dvou žlábků na závaží uvnitř lokomotivy do kterých poté ledky přesně zapadnou. Je vhodné tuto stranu poté zatřít barvou, nebo namočit do Plastidipu kvůli izolaci. Ledky jsou uvnitř jen přilepené a vývody nejsou nijak chráněné a mohli by se o závaží zkratovat.

 

před úpravou

obroušené a natřené závaží

Když jsem měl připravenou kastli a závaží, přišly na řadu samotné ledky. Použil jsem klasické 3mm LED se dvěma antiparalelně zapojenými diodami uvnitř pouzdra. Výhodou u těchto LED je, že mají jen dva vývody a barva svitu se mění s polaritou. Diody jsem jednu po druhé uchytil do sklíčidla mikrovrtačky a pilníkem "osoustružil" tak aby přesně padly do předvrtaných děr. Chce to trochu citu a hodně trpělivosti protože ledky musí pasovat opravdu těsně, jinak v kastli nedrží.

uchycení LED do sklíčidla

detail uchycení

broušení

takto to pak vypadá ve finále

 

Dále bylo nutné obrousit pouzdro ledky zespoda  jak je vidět na fotce.Pokud je již ledka v tomto stádiu přípravy je velmi křehká a jakákoliv hrubější manipulace s jejími vývody ji může snadno rozlomit a můžete začít nanovo. Vím o čem mluvím protože se mi takto povedlo odepsat asi tři kousky.Když byly všechny ledky připraveny, přišel čas je vlepit do světel lokomotivy. 

vlepené a zapojené LED

Předřadné odpory jsem umístil na malý kousek kuprextitu. Je zde jeden odpor pro spodní dvě led a jeden pro vrchní a v sérii s ním je ještě jedna usměrňovací dioda protože vrchní led svítí pouze při jízdě vpřed. Kuprextit jsem vyfrézoval protože mi přišlo zbytečné kvůli tak jednoduchému obrazci dělat návrh a vyndávat potřebnou chemii. Hotovou osazenou destičku jsem přilepil oboustrannou páskou ke střeše. Nyní již stačilo propojit led s připravenou destičkou tenkými smaltovanými drátky a připojit přívodní kablíky. Tyto jsou připájené k fosforbronzovým plíškům které přivádějí proud z podvozku do přepínače mezi trakčním napájením a napájením z kolejí.

vlepení DPS do vnitřku kastle

detail připojení na sběrací plechy

Schéma zapojení je na obrázku níže...

Nyní již stačí lokomotivu opatrně složit, zkontrolovat zda nikde nic nepřekáží a vyzkoušet zda se výsledek povedl.

Jízda dopředu

...a dozadu